Practici și instrumente pentru creșterea performanței profesionale și restabilirea sănătății prin accesarea sursei intuitive de înțelepciune și percepții corecte la nivel de inimă care favorizează inteligența emoțională

Recenzie video- Antoniu Coșier –Coach HeartMath®

Miezul problemei: Inima

Nu credeți că există o mare diferență între a fi convins de ceva în inima ta și a crede cu mintea că un lucru este adevărat? Nu ar fi mai bine dacă v-ați asculta și inima și mintea pentru a lua decizia potrivită? Sunteți conștient de modul în care comunicați cu corpul (inima) dumneavoastră?

Cercetările Institutului HeartMath® menționează o serie de evidențe privind “inteligența” inimii și faptul că ritmului inimii poate fi modificat cu ajutorul Kit-ului emWave®2 în scopul dezvoltarii abilităților de auto-reglare emoțională și evitării stresului în mediile cu nivel de incertitudine ridicată.

Modul de cunoaștere holistic, intuitiv vs analitic/verbal/intellectual & stressul

Pe pagina de facebook a Team Co&Research https://www.facebook.com/businesstuning01 pot fi vizualizate două înregistrări video care descriu tehnologia emWave® și explică modul cum sistemul nervos simpatic si parasimpatic și sistemul de baroreceptori crează o legătură directă a inimii cu creierul, permițând un flux de comunicare și informații între ele. Mesajele care pleacă de la inimă înspre creier în timpul acestor schimbări către starea de coerență modifică funcționarea creierului, fapt care afectează percepția și învățarea. În acest fel este activat un nou mod de cunoaștere –holistic, intuitiv.

Schimbarea atenției către un anumit organ –inima -crește feedbackul venit dinspre inimă spre creier, iar acest lucru este măsurabil cu ajutorul encefalogramei. Schimbarea către luarea de cunoștință sistematică a inimii inițiază o modificare a funcționării corpului prin mecanisme fiziologice.

Sincronizarea inimă –creier nu apare însă spontan deoarece suntem obișnuiți, încă din școală, să practicăm un mod de cunoaștere analitic, verbal, intelectual și să localizăm conștiința în creier și nu în corp (în inimă), ne-a fost cultivat în fapt suportul pentru rațiune în loc de emoție, o anumită detașare de empatie.

Cine ar fi crezut că o astfel de modificare mică, la nivel de proces fiziologic inconștient oferă ocazia celor care utilizează kitul emWave®2 să lucreze apoi la chestiuni concrete, să aibă feedback și să învețe ceva despre propria persoană care să-i conducă rapid la creșterea performanței profesionale și în viață?

Când plouă îți iei o umbrelă! La fel este și în cazul stresului. O vreme poți să-l ignori dar singura opțiune viabilă este să privești în față realitatea și să găsești o modalitate de a te adapta. Studiile arată că liderii și managerii care reușesc mai bine și se adaptează, îsi gestionează starea care le permite să-și conducă afacerea și personalul, folosesc diferite tehnici: văd orice problemă ca pe o oportunitate de a-și dezvolta forța interioară, se concentrează pe lucrurile bune din viață mai degrabă decît pe cele rele, abordează problema ori caută sprijin în altcineva pentru a o aborda. În fine, alții își oferă timp ca să–și poată crea o perspectivă înainte de rezolvarea problemei, practicând distragerea atenției, concentrarea atenției în inimă, tehnici de relaxare, cultivarea unor atitudini pozitive, similar cu tehnicile asociate kitului emWave® fără a fi însă vorba în acest caz despre o tehnică de relaxare. Este posibil așadar să schimbi modul în care simți cu această abordare ce pare mult mai potrivită modului de viață și convingerilor omului contemporan, prin comparație cu alte tehnici diferite (prin faptul că, se concentrează pe respirație, vizează doar sistemul nervos parasimpatic, sunt în mai mare măsură disociative, sunt emoțional neutre) eficiente în procesul de obținere a liniștii lăuntrice, precum tehnica mindfulness ori meditație, rugăciune, isihism, dar care necesită în schimb o inițiere prealabilă, o investiție serioasă de timp, antrenament zilnic și o tonă de răbdare.

Tehnologia HeartMath®

utilizează aparate electronice precum Kit-ul emWave® care înregistrează semnale corporale -variabilitatea ritmului cardiac (HRV) ori pulsul și le traduc în timp real în semnale vizuale, în formă grafică pe un ecran PC. Astfel, treptat, utilizatorul învață să decodeze mesajele trupului, precum reacția pe care o are corpul la stres și să-și moduleze propriile reacții fiziologice.

Acest mod de funcționare o au de altfel și aparatele biofeedback. Tehnica de intervenție biofeedback se înscrie de regulă într-o terapie mai globală, fiind utilizată pe scară largă în Statele Unite, ca o componentă a psihoterapiilor comportamentale și cognitive fondate pe teoriile învățării și lucrul asupra gândurilor, emoțiilor, imaginilor mentale.

Kit-ul emWave® reprezintă însă mai mult decât aparatele biofeedback, este un instrument educațional care te ajută să practici și să-ți dezvolți abilitățile de auto-reglare emoțională ajutându-te să eviți stresul în mediile cu nivel ridicat de incertitudine și instabilitate ridicată, să gândești clar astfel încât să poți lua decizii mai bune. Kit-ul măsoară coerența și nu măsoară variabilitatea ca celelalte echipamente de biofeedback.

Folosind tehnologia emWave® Team Co&Research Development Solution suntem abilitați să oferim coaching HeartMath persoanelor foarte ocupate profesional ori care lucrează sub presiune pentru a le ajuta să-și transforme stresul prin accesarea sursei intuitive de înțelepciune și percepții corecte la nivel de inimă care favorizează inteligența emoțională. Coaching-ul utilizează tehnici care pun în lumină importanța distragerii atenției pe alți senzori decît cei verbali/intelectuali, precum ar fi pe bătăile inimii și de aici efectul pozitiv fiziologic obținut ce au ca și consecință obținerea creșterii coerenței, performanței.

Kit-ul emWave® este de acum disponibil și în România! Team Co&Research Development Solution a incorporat tehnologia în serviciile oferite clienților în scopul dezvoltarii abilităților de auto-reglare emoțională și evitării stresului în mediile cu nivel de incertitudine ridicată și este partenerul exclusiv în distribuția kit-ului.

Legătura emoție - HRV

Descoperirea majoră a cercetărilor HeartMath® este legată de existența unei legături între experiențe emoționale negative și variația frecvenței cardiace (HRV)-singurul indicator obiectiv al răspunsului neurofiziologic precum și de faptul că ritmul inimii poate fi modificat.
time 1

Figura 1. Legătura între emoții și HRV

Inima este cel mai puternic oscilator din corp ce are un comportament neliniar și neregulat. Una din măsuratorile activitatii nonliniare și neregulate ale inimii se numeste HRV- rata de variabilitate a inimii. HRV este indicatorul obiectiv ce permite monitorizare în timp real a progresului și feedback în timpul exersării cu emWave®. În stare de odihnă, inima nu are bătai regulate ci fluctuații continue. Bătăile inimii la tinerii sănătoși sunt neregulate. Pe măsură ce îmbătrânim tiparul bătăilor inimii devine tot mai predictibil și regulat. Cu cât mai mare este HRV cu atât mai sănătoasă este inima și mai complexe sunt tiparele bătăilor inimii. Când inima este întreținută de formele de oscilații ale creierului, mai degrabă decât invers, inima începe să piardă din coerență. Bolile de inima sunt întotdeauna acompaniate de pierderea acccentuată a nonliniaritătii inimii!

Ceea ce vei face cu informațiile din explicația oferită în înregistrările video este însă de acum adevărata poveste.

Este povestea TA!

Descoperă liderul din tine
Zece paşi simplii pentru dezvoltarea abilităților tale de leadership

de Sharif Khan

„ Puterea miraculoasă care îi înalță pe cei puțini se află în sârguința, râvna și stăruința lor, sub îmboldirea unui suflet viteaz și hotărât.” Mark Twain

Majoritatea experților motivaționali afirmă că un lider nu se naște, ci devine. Există, totuși, și păreri diferite. Unii cred că suntem cu toții lideri înnăscuți, dar ne-am redus această capacitate în timp. Eram lideri naturali în copilărie – curiosi şi nevinovați, însetați de cunoaștere, cu o imaginație incredibil de vie – ştiam exact ce voiam, eram insistenți şi hotărâți, şi aveam abilitatea de a motiva, de a inspira şi de a-i influența pe toți cei din jur pentru a ne ajuta să ne împlinim misiunea. Așadar, de ce întâmpinăm dificultăți ca adulți? Ce s-a schimbat?
În timp, copiii se obișnuiesc cu restricții verbale precum „Nu”, „Nu încerca” sau „Nu poți face asta”. „Nu! Nu fă asta. Nu fă aia. Nu poți face asta. Nu poți face aia. Nu!”. Am fost învățați de părinți să rămânem tăcuți și să nu îi deranjăm pe adulți cu întrebări stupide. Această obișnuință a fost consolidată de profesorii noștri care ne spuneau mereu ce avem voie să facem, ce nu avem voie, ce este posibil sau imposibil. Educația formală instituționalizată, sub forma liceului sau a universității, a fost o lovitură grea pentru mulți dintre noi. Din nefericire, sistemul educațional tradițional nu ne învață cum să devenim lideri. Suntem învățați să fim executori obedienți și politicoși ai sarcinilor primite în universul corporațiilor. În loc să fim ajutați să devenim creativi, independenți, autonomi și să gândim de unii singuri, majoritatea dintre noi învățăm cum să fim supuși și să urmăm în tăcere regulile pentru a menține în funcțiune mașinăria corporatistă.
Descoperirea și dezvoltarea liderului din tine pentru a obține maximul de la viață presupune un proces de „dezînvățare” prin regăsirea și aprecierea sinelui. Pentru a deveni din nou lider, trebuie să prinzi curaj și să deschizi cufărul interior care ascunde visurile copilăriei, să pătrunzi în inima ta. Iată zece pași simpli, rezultat al unei experiențe de peste un deceniu în domeniul dezvoltării personale și a leadershipului, pentru a redescoperi liderul din tine și a aprinde iarăși pasiunile

1. Modestia. Leadershipul începe cu modestia. Pentru a fi cu adevărat un lider de succes trebuie să fii modest precum un copil și să îi servești de bună voie pe ceilalți. Nimeni nu vrea să urmeze o persoană arogantă. Fii umil precum un copil - și mereu curios, mereu însetat de cunoaștere – întotdeauna căutând să devii mai bun, optimizându-te, dezvoltându-te.
Modestia îți trezește un interes sincer în oameni prin faptul că te îndeamnă să înveți de la ei. Dorința de a învăța și a te dezvolta te va transforma într-un ascultător mai eficient, aceasta fiind cea mai importantă unealtă de comunicare a unui lider. Ceilalți vor asculta ceea ce ai de spus atunci când vor simți că și tu ai un interes sincer în ai asculta, la rândul tău.

2. Utilizează analiza SWOT SWOT este un acronim pentru Strengths (Puncte tari), Weaknesses (Puncte slabe), Opportunities (Oportunități) și Threats (Amenințări). Această strategie de management este predată la Facultățiile de Business de la Stanford și Harvard și este practicată în multinaționale, însă poate fi utilizată la fel de eficient și pentru dezvoltarea ta profesională, ca leader. Aceasta este o modalitate foarte bună pentru a ajunge să te cunoști pe tine însuți, să te regăsești și să te apreciezi.
Începe prin a enumera toate punctele tale tari, incluzând reușitele. Notează, apoi, toate punctele slabe și cele de ameliorat. Aici trebuie să treci și toate îndoielile, friciile și grijile pe care le ai. Acestea sunt demonii care păzesc cufărul tău interior. Îi poți înfrânge doar după ce le conștientizezi prezența. Enumeră, apoi, oportunitățiile de a-ți pune în valoare punctele tari. În cele din urmă, notează toate amenințările și obstacolele care te împiedică sau pe care le-ai putea întâmpina în drumul spre îndepliniarea visurilor tale.

3. Caută ceea ce te face fericit.
Rezervă-ți timp pentru a face ceea ce îți place, indiferent de cât de ocupat ești. O persoană energică îi stimulează și pe cei din jur... care se vor simți inspirați când te văd urmându-ți pasiunile. Aceasta te va transforma într-un lider carismatic. Dedică timp în fiecare zi, câte două sau trei ore, pentru a face ce își place cel mai mult, fie compunerile, actoria, pictura, desenul, fotografia, sportul, lectura, dansul, activitatea pe rețele online sau proiectele antreprenoriale. Vei reuși să îți faci timp cu siguranță. Dacă ți-ai analiza activitățiile de pe parcursul unei zile ai rămâne uimit cât de mult timp se pierde în mod inutil!

4. Visează măreț. Dacă vrei să ai o viață mai interesantă, trebuie să ai visuri mai mari decât tine. Visurile mărunte nu te vor ajuta nici pe tine, nici pe cei din jur. Visurile mărețe și cele mărunte îți consumă la fel de mult timp. Fii Măreț și Îndrăzneț! Scrie care este CEL MAI MARE VIS... acel vis care te stimulează cel mai mult. Amintește-ți că nu trebuie să fii neînsemnat și realist; fii îndrăzneț și idealist! Țintește medalia de Aur, premiul Pulitzer, premiul Nobel, Oscar-ul, maximul care poate fi obținut în domeniul tău. După ce ți-ai notat visul, enumeră toate motivele pentru care poți să atingi maximul fără a te mai îngrijora de posibilele piedici.

5. Viziunea. Nu putem trăi fără o viziune. Nu ai șanse să ajungi unde îți propui și să îi conduci pe alții dacă nu te poți vedea pe tine învingător, dacă nu te vezi plângând de bucurie pentru succesul tău. Imaginează-ți cum ar fi să îți atingi visul. Privește, miroase, gustă, auzi și simte în piept senzația victoriei.

6. Perseverența.
Victoria este a celor care o doresc cu adevărat. După ce ți-ai ales un vis, asigură-te că vei întreprinde acțiuni consistente în fiecare zi. Este recomandat să faci cel puțin 5 lucruri pe zi care să te apropie de visul tău.

7. Ține-ți cuvântul
. De fiecare dată când îți încalci cuvântul, pierzi din autoritate. Liderii de succes își țin cuvântul și promisiunile. Poți să aduni toate bogățiile din lume, însă ai o singură reputație toată viața. Cuvântul tău e de aur. Apreciază-l.

8. Găsește-ți un mentor.
Găsește un mentor, preferabil o persoană care a atins un nivel de succes în domeniul tău. Nu te teme să cauți. Nu ai ce pierde. O resursă foarte utilă poate fi website-ul Mentors.ca care te poate ajuta să găsești programe locale de mentoring. Ți se oferă posibilitatea de a crea un profil personal în funcție de care ți se va găsi un posibil mentor potrivit pentru tine. Pe lângă găsirea unui mentor, este utilă și studierea autobiografiilor liderilor pe care îi admiri. Învață tot ce poți din viețiile lor și urmează exemplul comportamentele lor de succes.

9. Fii tu însuți
. Fă ca relația ta cu mentorii și studiul liderilor pe care îi admiri să fie modele sau puncte de plecare pentru dezvoltarea ta, fără a-i copia sau imita Fiecare are un stil specific de leadership. Cărțiile de istorie ne oferă exemple foarte variate de lideri de la extrema celor care vorbesc calm, introvertiți și tăcuți, până la extrema liderilor care sunt foarte deschiși, extrovertiți și gălăgioși. La fel de eficent ca lider a fost Gandhi, tăcut și simplu, sau Jimmy Carter, un fermier cu voce blândă care a devenit președinte al Statelor Unite și a câștigat premiul Nobel pentru Pace, pe cât de eficient a fost gălăgiosul și bombasticul Churchill, sau „Doamna de Fier”, Margaret Thacher, cu un stil dur de leadership.
Îl admir pe autorul Hemingway. Dar, dacă îl voi imita pe Hemingway, voi deveni un Hemingway de mâna a doua sau a treia, iar aceasta în cel mai bun caz, în loc să fiu un Sharif de mâna întâi. Fii tu însuți, fii cea mai bună variantă a ta, mereu concurând cu tine însuți pentru a te depăși, căci astfel vei deveni cea mai bună variantă a TA, nu o copie imperfectă a altcuiva.

10. Oferă
. Ultimul sfat este să oferi celorlalți. Liderii sunt darnici. Dacă oferi ceva, activezi o lege universală la fel de puternică precum gravitația: „Viața oferă celui care dă și ia de la cel care primește”. Cu cât oferi mai mult, cu atât primești mai mult. Dacă dorești mai multă dragoste sau susținere, mai mult respect sau compasiune, oferă tu însuți dragoste, respect, susținere și compasiune. Fii un mentor pentru ceilalți. Oferă înapoi comunității. Un lider va obține ceea ce dorește doar după ce i-a ajutat pe suficient de mulți oameni să obțină ceea ce ei doreau. Winston Churchill a spus cândva: „Ne câștigăm traiul din ceea ce obținem, ne facem viața din ceea ce oferim”.

Sharif Khan este un speaker profesionist și autor al lucrării „Psihologia Sufletului Erou”, o carte inspirațională despre descoperirea Eroului lăuntric și dezvoltarea potențialului de leadership.

Programul DIASPORA START-UP. Știi la ce să fi atent când îti alegi consultantul?

Autorul articolului - Antoniu Coșier - Consultant în afaceri - 15 noiembrie 2016


Posterul asociat acestui articol înfățișează în mod plastic drumul sinuos la capătul căruia vei putea deveni antreprenor și îți vei putea concentra competențele ori resursele acumulate spre o afacere în România, ca orice alt român. În parcurgerea drumului se angajează concomitent mai mulți participanți, toți având același scop, de a obține 40.000 de euro subvenție prin programul Diaspora Start-up http://www.fonduri-ue.ro/images/files/programe/CU/POCU-2014/08.09/Diaspora_Start_Up.pdf. Bugetul este unul limitat, vei intra așadar într-o competiție de proiecte în care primul pas este să te înscrii, însă nu vei deveni automat câștigător. Pe drum sunt punctate 5 borne și numai trecerea succesivă de la o bornă la alta oferă siguranța că această călătorie merită să fie începută și are șanse reale de succes. În cazul în care intenționezi să intri în competiție dar nu ai experiență de manager, antreprenor, sau nu ai elaborat proiecte, este probabil să ai nevoie de un ghid, un consultant bun.

Fii pe fază! Compelling cause! Cause imperative! La causa e stringente! Verifică dacă consultantul pe care îl vei alege pentru a accesa fonduri europene răspunde minim celor 5 condiții -“borne”, enumerate în continuare:

Borna nr.1. EXPERTIZA RELEVANTĂ A CONSULTANTULUI

Consultantul are experiență relevantă în accesarea fondurilor europene și înregistrează o rată mare de succes a documentațiilor înaintate spre a fi finanțate.
Experiența consultantului în accesarea fondurilor europene este măsurabilă, fiind un rezultat agregat al a) lucrărilor realizate și care au primit finanțare b) suma totală nerambursabilă atrasă pentru clienți. Acest gen de informații este prezentat de regulă în mod transparent de către consultant pe site-ul companiei sau poate fi aflat din informații publice, discuții cu clienții acestuia ori direct, dintr-o discuție de prezentare extinsă a CV-ului firmei și a consultanților.
Consultantul are continuitate în activitate de minim 10 ani și deține în portofoliu minim un proiect similar derulat, proiect care a presupus respectarea regulilor schemei de ajutor de stat, combinat cu respectarea regulilor ghidului, condiții specifice, referitoare la întreprinderi nou create.
Respectarea unor prevederi minime impuse de regulile schemei de minimis, privind activitățile, ori tipul de cheltuieli eligibile specifice ajutorului de stat, sunt doar unele dintre condițiile specifice impuse de finanțatori în cadrul acestui program. Consultanții care au elaborat ori au derulat astfel de proiecte încă din perioada 2007-2013 vă oferă o garanție mai mare că elaborarea proiectului va avea la bază condițiile specifice programului iar implementarea proiectului va fi una lina, fără obstacole și greșeli care ar presupune costuri suplimentare pentru beneficiar, de timp și bani.
Consultantul deține expertiză și/sau are un portofoliu stabil de colaboratori profesioniști capabili să sprijine derularea proiectelor ceva mai complexe.
Expertiza se referă atât la chestiuni prezentate mai sus, precum cunoașterea documentației solicitate de finanțator ce se supune regulamentelor fondurilor structurale, schemei de ajutor de stat cât și la expertiză tehnică în elaborarea studii de fezabilitate, planuri de afaceri, elaborare plan de marketing, analiza economico –financiară, programarea/planificarea dezvoltării socio-economice. Această expertiză este ideal să fie dublată de experiența consultantului în evaluarea proiectelor – experiență dobândită ca expert independent evaluator de proiecte, ca urmare a desemnării acestuia de către Autoritatea de Management (AM), prin licitațiile lansate de AM.
Nu în ultimul rând, un consultant experimentat, poate să recomande clientului, atunci când este cazul, cei mai buni proiectanți, arhitecți, juriști, contabili etc. care vor contribui la buna derulare a proiectului prin expertiza lor juridică, contabilă, financiară, tehnică.

Borna 2. EVITAREA ERORILOR LEGATE DE ACCESAREA FONDURILOR UE
Există mai multe tipuri de erori frecvente în accesarea proiectelor și toate conduc în final la respingerea proiectelor, la insuccesul acestora. Astfel de erori sunt legate de eligibilitate, mai precis nerespectarea criteriilor de eligibilitate impuse de programul Diaspora-start-up prin Ghidul solicitantului. Există apoi erori legate de conformitatea administrativă, mai exact de respectarea formei și a conținutului documentelor solicitate de finanțator.
Cele mai frecvente erori în scrierea proiectelor sunt determinate de cunoașterea insuficientă a cerințelor de eligibilitate a grupului țintă vizat de programul Diaspora Start-up și a prevederilor legale de ajutor de stat. Solicitantul nu se încadrează în categoria de solicitanți eligibili din următoarele motive: nu are vârsta de 18 ani, nu posedă cetățenie română, nu poate face dovada domiciliului sau a rezidenței în străinătate pentru cel puțin un an în ultimii 3 ani, nu poate să-și demonstreze capacitățile tehnico -profesionale în domeniul în care dorește să pornească o afacere mai precis nu demonstrează experiența antreprenorială prin documente de înființare a unei societăți comerciale în străinătate, precum și prin documente care să ateste experiența specifică în domeniul în care dorește să inițieze o afacere prin intermediul programului sau nu demonstrează capacitatea tehnică și profesională prin: contract de muncă, contract de colaborare, s.a.m.d. în domeniul în care dorește să inițieze o afacere prin intermediul programului sau nu demonstrează expertiza prin documente, recunoscute de Statul Roman, care să ateste finalizarea studiilor de specializate în cadrul unor institutii de învățământ superior din străinătate, precum și alte documente ce atestă certificări/formări ca urmare a unor cursuri de scurtă durată în domeniul în care dorește să inițieze o afacere prin intermediul programului.
O altă eroare frecventă legată de eligibilitatea proiectului este faptul că activitatea propusă spre finanțare nu se încadrează în categoria activităților eligibile. Activitatea proiectului propus de către beneficiar trebuie să fie inclusă în lista ce conține diviziunile CAEN ale activităților propuse de administratorul desemnat regional după prima etapă a lansării programului Diaspora.

Sfaturi utile la alegerea consultantului privind evitarea erorilor de eligibilitate și nu numai
Consultantul verifică îndeplinirea tuturor condițiilor de eligibilitate (ale persoanelor care înființează întreprinderi și al întreprinderilor care pot beneficia de facilități) încă din prima etapă de analiză.
În fine, datorită faptului că proiectul tău intră într- o competiție de proiecte, întocmirea încă de la început a unui punctaj estimativ al proiectului în baza grilei de evaluare tehnico- financiară, reprezintă o dovadă a preocupării consultantului pentru întocmirea unui proiect cu șanse reale de finanțare.
Concret, consultantul verifică dacă activitățile propuse pentru a fi realizate în proiect sunt eligibile. Acestea sunt identificate în Ghidul solicitantului, fie prin codul CAEN al activității (272 de grupe principale de coduri CAEN, de la 011 la 990) fie prin secțiunile ce definesc activitățile (21 de secțiuni de la A la U).
Consultantul poate de asemenea oferi din start beneficiarului informația privind codurile CAEN care reprezintă fie o prioritate în cadrul programului, fie a administratorului de program și este reflectată ca atare în grila de evaluare tehnică și financiară a ideii de proiect. În acest mod beneficiarul poate să-și aleagă domeniul de activitate adecvat competențelor proprii și priorităților programului Diaspora start-up.
În fine, în privința eligibilității cheltuielilor trebuie să vă asigurați că toate activitățile care presupun cheltuieli sunt eligibile, iar în cazul în care proiectul dvs. conține în mod necesar și alte cheltuieli care nu sunt eligibile dar sunt necesare și absolut obligatorii pentru face operațional proiectul ele sunt punctate ca și cheltuieli neligibile în proiect și pot fi acoperite de dvs. ca beneficiar din propriul buget.
Experiența consultantului în lucrul în proiecte care presupun respectarea atât a regulilor de ajutor de stat cât și a condițiilor specifice prezentate în ghidul solicitantului sunt o garanție că acest tip de erori vor fie evitate.
Nu în ultimul rând oferirea anumitor sfaturi practice privind cea mai potrivită locație geografică a proiectului, genderul aplicantului, demonstrarea eficienței energetice, reducerea poluării etc. care ar putea maximizarea punctajului proiectului în contextul competiției acerbe, reprezintă unul dintre atuurile consultanților care se diferențiază de grup.

Borna 3. PREZENTAREA TRANSPARENTĂ A ARGUMENTELOR PRO& CONTRA GRANT
În afară de beneficiile directe ale grantului și cele indirecte prin care se răspunde nevoilor celor plecați în diaspora de a fi susținuți în România și nevoii de integrare socială a celor care au intenția de se întoarce în țară-prin începerea unor afaceri ca oricare alți români- există o serie de dezavantaje ale derulării proiectelor cu fonduri europene. Aceste dezavantaje nu sunt evidențiate în general dar vă este util să vă fie prezentate încă de la început de un consultant experimentat, care are intenția să fie partenerul pe termen lung în devenirea dvs. ca antreprenor și în rezolvarea problemelor cu adevărat complexe ce vor aparea în dezvoltarea afacerilor.

Principale dezavantaje asociate grantului, în cazul unui start-up înființat prin programul Diaspora start up, sunt următoarele:
a) Implementarea grantului solicită mult timp din partea managementului. În condițiile în care prin program nu se decontează costuri pentru implementarea proiectului și pentru achiziția de servicii specializate de consultanță în implementarea proiectelor, iar decizia beneficiarului de subvenție este de a auto-gestiona procesul de implementare a proiectului, atenția sa va fi dedicată subvenției o bună parte din timp și nu se va concentra pe profit.
b) Subvențiile pot avea costuri asociate ascunse. În afară de riscurile identificate ale propriei afaceri, trebuie avut în vedere că există posibilitatea ca subvenția să nu fie derulată de finanțator în termenii în care beneficiarul se așteaptă. Din experiența anterioară, a derulării proiectelor cu fonduri europene între 2007-2013 se cunoaște că pot fi înregistrate întârzieri datorate finanțatorului, precum cele în pregătirea procedurilor de implementare, ori pot fi înregistrate întârzieri la plată. Aceste întârzieri au avut ca și consecințe de exemplu faptul că pentru anumite cheltuieli cu investiții din proiect a fost nevoie de creditare, iar în cazul unui program similar pentru start-up-uri anumite cheltuieli cu salariile au fost plătite în avans de către beneficiar pentru a se putea conforma condițiilor contractuale.
f) Derularea unui subvenții prin acest program, chiar dacă nu este mare ca buget, devine o sarcină mai dificilă decăt într-un program operațional obișnuit pentru că presupune în plus și respectarea regulilor de ajutor de stat.
c) Subvențiile te obligă să iei anumite decizii privind investițiile, ținând cont de termenii programului: de exemplu, nu poti cumpăra un echipament PC decât într-o anumită marjă de cost chiar dacă ai nevoie de ceva mai performant și cu preț pe măsură, ori traingurile pentru angajați pot fi făcute dacă se obține o calificare, cu toate că este posibil ca achiziția altui tip servicii de instruire necertificate ori echipamente să-ți fi fost mai folositoare afacerii.
d) Oferirea subvenției poate șterge imaginea reală a pieței produsului/serviciului tău. Orice investiție poate genera un profit mai bun, așa cum o face și investitia din subvenție. Un profit cu creștere mică dar constant, este dezirabil însă unuia mare într-un an dar mic în următorii. Pe scurt, succesul unei afaceri ar trebui să vină nu din subvenție, ci din succesul de piață.
g) Subvenția ajută pe oricine, dar aflându-vă la început de drum în afaceri nu vă ajută să distingeți diferența între a fi patron și a fi antreprenor. Cu un consultant bun puteți să ajungeți patron accesând fonduri europene conjunctural, dar aceasta nu are vreo legatură cu talentul dvs. de antreprenor. Spiritul antreprenorial e dovedit atunci când se va manifesta în afacerea propriu zisă și nu se va rezuma la obținerea finanțării. Mai mult, nu este totul să produceți bunuri, trebuie să aveți cui să le vindeți și apoi să încasați. Așadar, nu este vorba despre a rezista, ci de a performa la finalul perioadei obligatorii de menținere afacerii, adică după 3 ani de la operaționalizarea afacerii. Acest lucru este încurajat de fapt conctret prin program, prin oferirea a 25% din totalul subvenței ca bonus, după primul an de implementare, odată cu demonstrarea rentabilității afacerii.

Borna 4. Abordarea direcției în implementare a proiectului
Cele mai frecvente erori care apar în implementarea proiectelor sunt legate de desfășurarea procedurilor de achiziții publice-dosare de achiziție incomplete, nerespectarea termenilor impuși de legislație. Alte erori sunt legate de managementul impropriu financiar al proiectului de exemplu prin nealocarea unor resurse suficiente în implementare, datorate fie necunoașterii complete ori subestimării costului anumite servicii/produse în momentul elaborării planului de afaceri, fie datorate omiterii bugetării unor activități obligatorii pentru punerea în operă a proiectului (de exemplu obținerea de autorizații care ar presupune și cheltuieli asociate suplimentare).
Pot apărea și erori legate de modul de realizare a materialelor publicitare, site-urilor, autocolantelor etc. bugetate pentru promovarea proiectului, care în cazul că nu vor respecta măsurile de informare și publicitate impuse prin program nu vor fi decontate la finanțare.
În fine, încă din momentul elaborării proiectului trebuie să luați în calcul consecințele alegerii uneia sau alteia dintre opțiuni privind implementarea proiectului: prin auto-gestiune, achiziție de consultanță în implementare ori un mixt între cele două (de exemplu sprijin la achizițiile din proiect oferit de consultant și raportări realizate de către beneficiar).

Sfaturi utile la alegerea consultantului privind evitarea erorilor cu impact asupra selecției proiectului
Încă din faza de planificare a proiectului, detalii privind specificații de produse din planul de afaceri, dar și în textul solicitarilor de cerere de ofertă trebuie să vă asigurați că nu precizați criterii referitoare la nume de mărci sau tări de origine, ci doar caracteristici ale produselor/serviciilor dorite.
Luați în calcul că orice material de promovare inclus în proiect de către consultant pentru a fi decontat prin program va trebui să aibă o fundamentare legată de proiect și de cost în funcție de calitate, cantitate, etc., înca din faza de elaborare a proiectului.
Asigurati-vă că, consultantul urmărește o corelare între fiecare din activitățile propuse și bugetele aferente activităților.
În cazul activităților de contabilitate, bugetați-le în proiect și asigurati-vă că contabilul recomandat este familiarizat cu ținerea evidenței contabile separate pentru proiect.
O parte din erorile legate de managementul proiectului pot fi evitate încă de la început, în momentul în care consultantul apreciază obiectiv condițiile de eligibilitate referitoare la competențele tehnico- profesionale ale aplicantului. Este de altfel o condiție obligatorie în program să pregatiți documentele justificative care demonstrează acest lucru. În plus, în cazul în care nu aveți totuși aptitudini de antreprenor puteți să compensați alegându-vă un asociat ori atrăgând un investitor care are așa ceva, fie la momentul înființării firmei prin program, fie pe parcurs, cu condiția ca dvs. în calitate de aplicant să păstrați obligatoriu 50% din părțile sociale ale companiei nou înființate. Aceasta este și o modalitate bună de a vă dubla bugetul proiectului, în cazul în care investitorul este atras și convins de valoarea ideii de afaceri prezentată de dvs.! Pe de altă parte puteți să externalizați managementul proiectului, ori doar o parte din acesta selectând o firma de consultanța, în funcție de experiența pe care o are aceasta în domeniul în care urmează să implementați proiectul.

Borna 5. Consultantul oferă garanția unui proiect corect & complet.
O categorie de erori cu impact asupra selecției proiectelor înaintate spre a fi finanțate pot viza erori legate de descrierea proiectului, ori în descrierea activităților proiectului, sau în stabilirea indicatorilor, apoi erori legate de completarea bugetului, calitatea analizei economico-financiare.
Erori care pot aparea în descrierea proiectului pot fi de pildă legate de lipsa fundamentării cu date concrete a nevoilor beneficiarului în justificarea necesității implementarii proiectului. Erorile care apar la descrierea activităților proiectului pot apărea din lipsa corelării dintre rezultatele proiectului și rezultatele activităților din proiect, lipsa detalierii rezultatelor, planificarea nerealistă a activităților, de exemplu în functie de sezon, ori în functie de termenele reale de obținere a unor avize, autorizații, așa cum se întâmplă în cazul construcțiilor.
Erori ce apar la stabilirea indicatorilor presupun includerea în planul de afaceri a unor indicatori nerealiști, sau nefundamentați, legați de exemplu de cifra de afaceri, profit, productivitatea muncii, numărul de angajati. În privinta numarului de angajați, crearea de noi locuri de munca este o măsură contractală în proiectele Diaspora start up, implementate prin POCU. Este așadar obligatorie în program condiția pentru întreprinderea nou create de a avea minimum 2 locuri de muncă create și existente urmare a sprijinului primit de persoane angajate la 6 luni după terminarea sprijinului.
O serie de alte erori provin din completarea bugetului planului de afaceri. Astfel de eroare este lipsa fundamentării bugetului prin lipsa atașarii ofertelor de preț solicitate.

Sfaturi utile la alegerea consultantului privind evitarea erorilor cu impact asupra selectiei proiectului

Asigurați-vă că sunt incluse în proiectul dvs. toate informațiile de care dispuneți – studii de piață, rezultate ale unor cercetari anterioare, etc. pentru a justifica necesitatea proiectului.
Urmăriți ca, consultantul să descrie cu maximă atenție activitățile și subactivitățile din cadrul proiectului. Activitățile este necesar să fie corelate cu bugetul și obiectivele proiectului, iar fiecarei activități să-i fie evidențiat un indicator de realizare clar. Graficul de implementare a activităților (graficul Gantt) trebuie să fie corect planificat, ținând cont de factori care-l pot influența precum ar fi termenele precizate în legislație pentru achiziții publice, factori care țin de specificitatea unui proiect care necesită avize de construcții, etc.
În fine, un consultant familiarizat cu instrumentele de management de proiect este capabil să identifice indicatori realiști și specifici pentru fiecare activitate și obiectiv al proiectului, indiferent de domeniul în care se derulează afacerea și nu va face confuzii între indicatorii de realizare și indicatorii de rezultat.

Erorile legate de completarea bugetului pot fi evitate de consultant dacă de exemplu în cazul unui proiect ce are component de construcții, acesta este familiar cu H.G. nr. 28/2008 privind aprobarea conținutului cadru al documentației tehnico-economice aferente investițiilor publice unde sunt definite structura și conținutul devizului general și al devizului pe obiect și se detaliază costurile și încadrarea lor pe categorii de buget.

Puteți solicita restituirea sumelor încasate de catre consultant în cazul în care proiectul înaintat este respins pentru că nu a răspuns solicitărilor care țin de întocmirea incompletă a documentației.

**************************************************************************************************************
Compania Team Co&R Development Solution furnizează toate cele 5 premise care asigură succesul unui proiect derulat prin programul Diaspora Start-up!
Având o experiență acumulată de 20 de ani în derularea fondurilor europene, experții noștrii au activat atât în cadrul Organismelor Intermediare responsabile din România cu rol în planificarea dezvoltării și derularea fondurilor PHARE și Fondurilor Structurale, cât și în consultanță de afaceri- în elaborarea proiectelor, implementarea proiectelor dar și în evaluarea a peste 300 de proiecte europene în perioada de programare 2007-2013 în programele POR, POSDRU, POCA, Transfrontaliere.
TOATE proiectele întocmite de echipa noastră au fost selectate pentru a fi finanțate de către finanțatori, iar valoarea finanțărilor nerambursabile atrase de Team Co&R Development Solution pentru clienți a fost în total de peste 20 milioane de Euro între 2007-2013.
Între toate aceste proiecte, am derulat unele prin schema de ajutor de stat. Mai mult, compania noastră a implementat în calitate de beneficiar un astfel de proiect pentru întreprinderi nou create, așa încât cunoaștem în detaliu care sunt punctele forte pentru a fi acceptat la finanțare un astfel de proiect, și știm cum pot fi evitate posibilele greșeli și depășite blocaje în implementare care au costuri de timp și de bani suplimentare pentru beneficiar.
Suntem o echipă cu expertiză și colaborăm cu cei mai reputați proiectanți, arhitecți, juristi, contabili, specialiști cu rol în elaborarea și implementarea proiectelor cu un grad ridicat de complexitate.

Contactați-ne cu încredere! Solicitați o discuție telefonică la tel +40723497375 ori prin skype pentru a verifica eligibilitatea în programul “Diaspora start –up”!

Poster:
Diapora.Strt up

Ultimele proiecte: